Archimedes to gra matematyczna z prostymi zasadami, obok której nie sposób przejść obojętnie. Przeznaczona dla grupy wiekowej 7+ dla dwóch do pięciu graczy. Tutaj zdecydowanie mamy naukę poprzez zabawę!
Gry do plecaka
Jest taka seria gier, które doskonale się sprawdzą podczas wszelakich wyjazdów. Mają niewielkie opakowania i z reguły są to gry karciane - każda inna, niepowtarzalna i wyjątkowa! Seria liczy obecnie już dziewięć tytułów, a recenzję każdej gry znajdziecie u mnie na blogu pod hastagiem "Gry do plecaka".
Jak grać w grę?
Potasowane karty rozdajemy graczom - po pięć, z reszty tworzymy zakryty stos dobierania. Bierzemy żetony karnych punktów odpowiadające liczbie graczy - jeżeli gramy w trzy osoby, trzy żetony o numerach 1, 2 i 3 kładziemy w pobliżu kart. Pod ręką musimy mieć też znaki matematyczne, następnie odkrywamy ze stosu jedną z kart i zaczynamy grę.
Najmłodszy gracz musi wykonać jedną z trzech czynności:
1) Utworzyć działanie matematyczne zaczynające się od odkrytej na środku karty, jeżeli tylko pozwalają mu na to karty trzymane w ręce.
2) Utworzyć równanie, oczywiście jeśli trzyma odpowiednią kartę.
3) Wziąć kartę z zakrytego stosu - jeżeli nie jest w stanie wykonać żadnej z powyższych czynności.
Działanie matematyczne możemy ułożyć za pomocą dowolnego znaku, ale zawsze jego wynik musi być na końcu, nie może się rozpoczynać wynikiem. Jeżeli wszystko zostało poprawnie wyłożone, żetony znaków odsuwamy z powrotem na bok, a karty zbieramy ze środka i odkładamy na stos kart odrzuconych pamiętając, że ostatnia karta która jest wynikiem, musi się znaleźć na wierzchu.
Gra kończy się, gdy zostanie spełniony jeden z warunków - jednemu z graczy skończą się karty, lub nie będzie już skąd dobierać kart do ręki. Po zakończeniu rundy, liczymy punkty. W przypadku remisu, bierzemy po jednej karcie ze stosu (jeśli go nie ma, tasujemy te z odrzuconego i tworzymy zakryty stos). Im wyższy wynik uzyska gracz, tym żeton o wyższej wartości bierze. Po pięciu rundach podliczamy wartości posiadanych żetonów - ten, kto będzie mieć najmniej karnych punktów, wygrywa.
Jest tutaj również dodatkowa karta oznaczona K - jest to sam Reiner we własnej osobie. Pełni on funkcję jokera, możemy nim zastąpić dowolną liczbę, ale jest tutaj pewien haczyk - jeżeli na koniec gry będziemy mieć w ręce Reinera, automatycznie stajemy się przegranym tej rundy i zabieramy żeton o najwyższej wartości. Z kartą Reinera nie musimy grać, wszystko zależy od tego, jak się umówimy - jest ona jako opcja.
Gry matematyczne są super!
Nauka przez zabawę to jest to, czym kierujemy się w naszej edukacji domowej. A nauka za sprawą grania w gry - jest po stokroć przeze mnie uwielbiana! Archimedes to gra dla dzieci, które wiedzą już co to jest mnożenie i dzielenie, choć nic oczywiście nie stoi na przeszkodzie temu, by to w trakcie gry dziecko zapoznać z tymi pojęciami.
Za egzemplarz dziękujemy wydawnictwu Egmont.
0 Comments: